Tuesday, August 5, 2008

Chapter Two

Jarang sekali terdengar bunyi
Ketukan di pintu hatiku ini
Kalau ada pun bila ku buka
Tiada siapa yang berada di luar

Tapi sejak dua menjak kini
Ku merasakan bagai ada tetamu
Tanpa dijemput sudi menjenguk
Pada waktu sepi menemaniku

Tidak mungkin tiada di sini
Kerna tiada siapa pernah kisah
Akan aku tertanya ku siapa kamu
Kenapa singgah kalau tak masuk
Ke dalam hatiku

Jarang sekali ku rasa rindu
Menantikan waktu untuk bertemu
Bisakah bersua walau seminit
Agar lahir peluang berterima kasih

Jarang sekali ku sebegini
Mengharapkan hati untuk diselami
Jangan biar fikiranku buntu
Memikirkan mimpi dalam jagaku


Lirik lagu kumpulan flava yang sangat popular itu ku tatap.. siapa pula yang bagi aku kad ni....

"Siapa beri kad ni adik?"

"Erm.. rahsia akak...tp abang ni mmg baik lah...dia kirim salam.."

"Waalaikumussalam... terima kasih yer"

Aiks... dah third year baru dapat card... kelakar la pulak... selalu junior yang tengah hot.. ni pesal aku lak jadi mangsa... sure diorang ingat aku ni junior... alamak perasan...

Ku kerling jam di tangan... 8.25am... dh lewat ni... Nanti cik Suraya bad mood pulak student-student dia masuk lewat.. lagi 5 minit shj lagi kelas nak start...dah la aku ni terkedek-kedek...sapa suruh pakai heel 3 inch g kuliah... nasiblah... ala tadi amer hantar... bila lagi aku nk melaram... tiba2 dapat surat dari secret admire.. heaven...heaven...

Masuk shj ke Dewan Kuliah 2... student dh ramai... mana nk duduk ni...selalu duduk dgn june...dia period pain pulak hari ini...ha..ada pun norman.. duduk dgn dia la

"Weh.. aku duduk sini ek"

"Ha...duduk lah"

"Kenapa mata ko merah semacam je ni...?"

"Aku tak tidur la malam tadi... layan MU lawan Chelsea... glory glory MU"

"Sabar ajek..."

"Alia.. mcm biasa lah... ko sign untuk aku leh tak? Aku nak balik tido la.. Ngantok tahap raksasa gaban melawan ultraman taro"

"Heh heh heh... ok lah... Selamat "

"Notes aku amek kat ko la yerk next week.."

"Yelah yelah..."

Then Norman dgn bangganya menuruni anak tangga utk balik tidur meninggalkan aku keseorangan. Aku ni mmg kurang kawan sikit.. maybe nampak pendiam.. ttp sebenarnya masa banyak dihabiskan dengan berdating dan lepak bersama-sama geng sarawakian aku... so masa di fakulti sangatlah terhad.. kalau ada pun kawan-kawan sama asasi aje lah.... standard la di UM.. semua pun bersikap individualistik.. biarlah yang penting aku tahu bawa diri sudah.

Mana pulak cik Suraya ni... karang aku pun balik sambung tidur karang..tp amer janji nak breakfast sekali. pukul 10 dia akan ambil aku dan lepas breakfast dia drop aku dekat library...lagi pun tak kuasa aku turun bukit dengan heel 3 inch aku ni...hilang glamer you...erm baiklah aku belek2 card yang aku dapat tadi...cantik gak... mana sender ni tahu aku suka lily yer...card berlatarbelakangkan bouquet of lily... musti org yang aku kenal.. amer pun tak tau bunga kegemaran aku.. kalau gaduh sure dia hulur roses... but better than nothing la kan...

Eh norman ada di bawah lagi.. lagi menakjubkan sedang berbual dgn mamat bercap yang langgar aku tu... balik je la norman...apsal la kau naik atas balik dengan mamat tu.. sure tak jadi ponteng la ni.. tp takyah la bawak mamat tu duduk skali dgn aku....Kenapa lah aku asyik jumpa dengan dia aje.. dari semalam dah 3x kali aku jumpa dengan dia... busan busan

"Alia.. kenalkan .. kawan aku.. zaidi"

"Hi"

"Hi alia.. sakitla lagi ker?"

"Ko sakit ape alia?" Norman terpinga

"Syyyy.. cik suraya dah masuk" Nak prolong hal semalam pulak.. malas aku nak layan...

Kelas Network Design pun bermula...

"Nanti kita buat discussion nak design network utk RHB bank tu ok" Aduh.. tak pasal2 aku kena buat group presentation dengan norman dan zaidi ni..alu letak nama june skali...

"Next week cik Suraya nak tgk update lah so kita kena discuss asap"

"Ok nanti kita discuss... alia, kasi no hp yer.. senang saya nak contact utk discussion..." Leh caya ke mamat ni... karang dia jaja la no aku.. tk kasi karang charge jual mahal lak... so antara rela dan tidak....

"012-3556877"

"Ok saya dah save.. nanti saya confirmkan discussion date"

Then... tutt tutt.....

"Sayang... keluar la cepat.. i tunggu depan foyer ni...lapor ni lapor"

"yup.. i otw ni"

Nasib la buah hati pengarang jantung aku dah sampai...baik aku g breakfast dari duduk dgn diorang...

"Saya gerak dulu yer.. c ya' soon"

"ok"

*************************************************************

"Dear... u ingat tak that guy yang i cerita malam semalam? yang main rempuh je i tu.. i kena buat group presentation dgn dia ok.. tak sukerr... oh by the way... nama dia zaidi"

"Ala... group presentation.. normal la tu bebeh.. i dulu berlambak group presentation tau masa kat MMU dulu"

"That's not the point la bebeh, i tak suka dia suka stare i mcm nk makan org..."

"Tell me.. mana lelaki yang tak suka tengok u?"

"Then u tak jealous langsung la?" Marah tul aku dgn laki aku ni

"Nope... nothing to jealous.. you are mine.. diorg dapat tgk aje.. so kasi chance la"

"So mcaner nak buat you jealous?"

"Nothing will do bebeh... makan cepat.. i ada appointment at 12"

"Huhuhu... ok then, drop me at library after this"

"Sure sayang"

So that's my amer... simple and understanding... makcik sukerr ok....

*************************************************************

Library

"Alia.. psst.. alia.." Er.. zaidi la

"Iyer zaidi... kenapa?"

"Boleh duduk dengan awak? Penuh la semua tempat.. musim exam ni kan"

"Ermm.. oke lah"

"Awak study ape tu?"

"System architecture"

"Ooo.. ok"

Masuk kali ini shj sudah 4 kali aku 'terpaksa' terserempak dgn zaidi... kenapakah? kenapa? Sekarang dia duduk sebelah aku.. Mamat ni cute ok... Suka buat hal sendiri.. tapi mana pulak kawan2 yang selalu bersama dgn dia.. kenapa dia keseorangan sekarang? Since dia dh duduk sebelah aku terpaksalah aku curi2 pandang wajah dia..Bersih dan tenang...Sebenarnya perasaan agak tidak selesa duduk di sebelah zaidi.. berdebar pun ada tetapi aku kena studi juga.. byk topik yang tak cover lagi sbb asyik dating memanjang shj....

8.00pm

"Alia... bila awak nak balik? .. dah malam ni, jangan balik lewat sangat"

"Kawan kata nak jemput tapi dari td saya call dia tak berangkat pulak" Geram sangat aku dgn amer... tadi janji nak ambil aku pukul 6ptg tp smpi skrg call hp dia tidak berangkat. Nanti akan keluar la regular excuses dia, i meeting dengan client la... i tggu client sign cheque la.. and whatever reasonable excuses

"Nak tumpang saya?"

"Awak bawak motor kan.. Saya tak pernah naik motor.. takut" Mula la aku menipu

"Semalam bukan awk naik motor dgn kwn perempuan awak ke dekat seksyen 14?" KANTOIIII

"Er... taper la.. saya tggu bus.. satu hala shj ke vista tu.. bukan jauh pun"

"Kalau macam tu.. sy temankan awk tunggu bus yer.. bahaya la malam2 ni tunggu buss sorg2.. dahla awk pakai kasut tumit tinggi tu.. senang je org jahat tangkap awk"

"Erm.. awk ni takutkan saya la.. sekarang awak kena teman sy tunggu bus"

"Eheheh ... baik"

Kami berkemas-kemas dan menuju ke bus stand di depan library.. Tiba-tiba zaidi memecah kesunyian malam

"Alia.. ni last sem untuk kita kan.. lepas ini kita akan berpecah mengikut hala tuju masing2"

"Aah betul tu.. apa plan awk lepas abis study ni zaidi?"

"Saya ingat nak kerja sementara tunggu result. Alia..sebenarnya dah lama saya nak beritahu sesuatu pd awk..."

"Apa dia?" Berdebar la pulak dengar zaidi bicara begini.. selama 3 tahun di fakulti, tiba-tiba 2 hari ini kami berinteraksi dengan kerapnya

To be continue..

No comments: