Tuesday, August 12, 2008

Chapter Three

Vista, 8.00pm

"Lia.. jadi ke kau nak scaling gigi?"

"Jadi la Mie.. aku nak gigi aku bersinar-sinar time present nanti.. biar semua terpegun tengok gigi aku.. hihihi"

"Ish.. tader lain igtnya budak ni.."

"Bila aku kena pi PPUM ni.. esok leh?"

"Boleh... datang awal sket... esok petang bf aku nak datang.. "

"Erm...petang kau nak dating yer.. okes.. aku datang pagi lah"

Itulah dia roommate ku Umie, walaupun bz dgn mock final dia.. tp kalau bab dating mesti ada masa.. Dalam diam sebenarnya aku mengkagumi semangat kental umie... 2 tahun dia kena mengulang dental study dia, semuanya sebab dia tak dapat concentrate study semata2 kerana cinta.. Berkasih dengan suami orang banyak dugaan.. tapi mmg bukan salah umie pun pada mulanya.. Bermula dengan chatting di alam siber, bertukar2 no hp dan si dia mengaku masih bujang kerana kecewa.. akhirnya terpaut hati.. Rahsia hanya terbongkar setelah 2 tahun bermain cinta.. ketika itu, semua telah terlambat.. perasaan cinta sangat kuat sehingga segala dugaan sanggup ditempuhi.. pada saat rahsia terbongkar itu la umie terpaksa mengulang dental studynya.. sebab ketika itu dia cuba utk memutuskan hubungan ttp ternyata dia terlalu lemah utk menghadapi dugaan itu..
Sehingga kini hubungan harus diteruskan utk umie terus mampu menghabiskan pengajiannya.. Janjinya kepadaku utk memutuskan hubungan cintanya sebaik sahaja ijazah berada di genggaman.. Akan kutuntut janjinya itu

"Ko menung ape tu beb?" Umie memecahkan lamunanku

"Eh.. tader ape.. cuma terkenangkan amer.. dia sgt busy lately.. malam2 kalau aku call susah nak reach dia.. kadang2 hilang smpi 2-3 hari tanpa kesan.. runsing juga aku...final2 year ni.. nak concentrate study pun susah" Menukar topik adalah kehandalan Alia Syafana ttp mmg aku ambil kesempatan utk mengadu kekusutan di hati ketika ini..

"Kau kena sentiasa igt pada family kau tau.. dont bother him.. ape2 hal dengan study kau... parent kau yang susah...amer tak rugi ape.. but dun wory la.. amer baik.. cuma dia kerja keras sikit utk business dia.. utk future you all juga"

"Tulah..aku pun harap begitu.. aku harap dapat maintance pointer aku"

"Jangan bergantung sangat dengan amer tu, dia dh berjaya.. kalau dia ada gf lain pun.. dia tk rugi ape.. kau tu concernkan study kau"

"Erm kau ni kan.. kalau part jadi advisor.. tip top.. cuba nasihatkan diri sendiri boleh??"

"Lia.. aku anggap kau ni mcm adik aku.. aku syg sgt dkt kau... dh berapa tahun kita jadi roommate.. tk pernah gaduh kan.. terasa sket2 tu mungkin lah.. so aku taknak kau jadi mcm aku.. selagi kau ada peluang utk memiliki yang terbaik dalam hidup.. rebutla peluang tu.. janganlah kau jadi mcm aku"

Terasa sebak pulak dengar pengakuan umie...
"I love you so much long.. aku harap kau jadi kakak aku sampai bila-bila..."

"I will baby .. now and forever.. walaupun kau selalu habiskan keropok aku.. ganti balik stock aku weiii!!"

Kami ketawa dalam tangisan...

************************************************************

UM lunch time


Jarang sekali ku rasa rindu
Menantikan waktu untuk bertemu
Bisakah bersua walau seminit
Agar lahir peluang berterima kasih

Aku tersentap.. siapa yang pakai ringtone lagu itu... sejak aku terima kad bersama lirik lagu kenapa singgah jika tidak masuk nyanyian flava itu.. aku jadi cepat sensitif kalau lagu tu keluar..

"Weh best sik ringtone baru aku..?"

"Best gak... mun kauk sik guna, mau aku pakei" June rupanya

"Alia.. kau nak ikut aku and nuar layan ayam golek nara dekat pantai dalam? Jum lah"

"Erm.. nanti menyusahkan nuar pulak"

"Ala.. mcm biasalah.. "

"Oklah.. nak itot..."

Seperti biasa, kalau kami keluar bertiga, Nuar, bf kesayangan June akan menghantar aku atau June dulu ke destinasi dan kemudian mengambil salah seorg dari kami yang tertinggal.. Mereka merupakan kawan baikku dari zaman asasi lagi.. As long kami dapat berjalan bersama-sama.. kami redah aje.. destinasi kegemaran ialah Midvalley atau Pantai Dalam... kali ni giliran aku pergi dulu dan June akan menunggu turn di fakulti..

Ayam Nara, Pantai Dalam


"Kau gi la chop tempat and order mcm biasa yerk" Nuar bersiap utk mengambil June pulak

"Okes roger and out"

Then pelayan pun datang mengambil pesanan

"Adik, nak order ape?"

"Saya nak ayam golek seekor, sayur campur, nasi 3, sambal belacan" Aku cuba mengingat pesanan nuar sebaik mungkin

"Air?"

"Teh o ais 3"

"Askum..."

"Wsalam.. err zaidi?? Apa awak buat dkt sini?"

"Makan dengan kawan2.. meja sana tu..erm.. tadi tu bukan bf alia kan.. selalu nampak alia lepak dengan dia dan awek dia"

"Aah.. tu kawan saya dari zaman asasi...dia pergi ambil awek dia pulak..awek dia pun June la.."

"Tau.." Sambil tersenyum memandang aku

"Kenapa senyum-senyum ni?"

"Ingat tak apa zaidi ckp mlm hari tu?"

"Apa yer.. ?" Sebenarnya aku hendak dengar balik apa yg zaidi ucapkan malam hari itu.

"Aik.. takkn dah lupa?"

"Serius lupa..." Ehehehe

Mestila aku igt setiap patah perkataan yang dia ucap malam tu..
"Zaidi suka tgk alia dari first year smpi skrg.. jadi bagi la peluang utk zaidi kenal dan kawan dgn alia final semester ini.. penat zaidi kejar alia.. mana alia pergi zaidi track.. so janganla alia terkejut kalau tgk zaidi sentiasa ada berdekatan dengan alia.. mmg intention zaidi utk sentiasa dekat dgn alia... harap alia terima salam perkenalan dari zaidi"

"Tapi zaidi yakin alia tak lupa sbb alia sedang senyum" Alamak cepat-cepat aku mematikan senyuman..

"Nak join kami lunch?"

"Nope.. zaidi dh full ni"

"Hari ni zaidi bwk kereta kakak.. zaidi tumpangkan alia boleh? Kesian kawan nk ulang alik tu.." Amboi alasan

"Erm bolehlah.. tp kwn2 zaidi taper ke?"

"Diorg semua bwk motor tu.. lepas ni ada meeting bola"

"Yeke.. oke lah.. alia makan dulu yer.. kwn2 pun dah smpi"

"Ok zaidi nak jumpa kwn2 pulak.. nk bagitau zaidi balik dgn alia lepas ni"

"Aah yelah"

To be continue..

No comments: